Sundstrup havn og Færgefart
Frem til opførelsen af Virksund dæmningen i 1966 var der
færgefart over det smalle Virksund mellem fiskerlejerne Virksund og Sundstrup.
Der er ca. 225 meter imellem de to små anløbsbroer. Fra år 1459 har man
historisk dokumentation for transporten over sundet.
Fra ca. 1810 og frem til
1929 ved historikerne, at færgesejladsen foregik med en 35 fod ”træfærge” eller
pram, der kunne fragte vogne og biler. Ofte var der to mand til at ro. Var det
kraftigt blæsevejr måtte der fem-seks mand til, fortæller den sidste færgemand,
Peter Frederiksen i et tidligere interview. Peter Frederiksens familie varetog
færgetransporten fra 1838 og frem til dæmningens indvielse i 1966.
Skulle der heste og køer over sundet, blev de tøjret til
prammen og svømmede selv over. Efterhånden som jernbanenettet og vejene blev
forbedret faldt passagertallet, og fra 1929 foregik overfarten med en
fladbundet jolle – en såkaldt kaag. Ikke kun mennesker, men også dyr, gods og
sågar motorcykler blev fragtet med kaagen over sundet.
Det blev aldrig en god forretning at drive færgefarten over
Virksund, og der har igennem tiderne været mange ejere af færgegården, bådene
og færgelejet. Ofte måtte færgeriet suppleres med indtægter fra landbrug,
handel, told, krodrift og bjærgning og salg af tang.
Ovennævnte Peter Frederiksen, udtalte i et interview fra
1966, at hans timeløn fra færgedriften ikke på noget tidspunkt kom over 3
kroner!
På grund at de ringe indtægter og da det ikke - på trods af
mange forsøg - lykkedes at få støtte fra myndighederne til renovering af
anlæggene, var såvel færge som kro igennem mange år i en dårlig forfatning.
Allerede i 1810 blev ”Generalpostdirektionens konsulent i
færgesager, kontreadmiral og fyrdirektør P. Løvenørn” sendt på inspektion til
Limfjorden og samtidig bl.a. Virksund. Det var ikke mange positive ting, han
meldte tilbage i sin rapport:
• Landingsforholdene var dårlige
• Der var for få folk til at ro færgen over sundet
• Der var dårligt et læskur til ventende passagerer
• – og signalsystemet var elendigt
De rejsende, der kom fra vest og skulle over sundet, måtte
således på den tid gå ned til vandet og råbe over mod færgegården, at de
ønskede at blive sejlet over. Hvis det blæste meget, kunne man signalere med
lygte – og var det mørkt, måtte man signalere med skud fra et gevær!
Den sidste færgemand over sundet var Peter Frederiksen, som
i femte generation ejede Virksund Kro og færgefarten. Peter Frederiksen var fra
1927-1966 den, der sled ved årerne. Peter roede sin første passager over
sundet, da han var bare syv år gammel.
På Peter Frederiksens tid kunne passagerer fra Virksund
hejse en signalplade på en mast for at tilkalde færgen. Denne mast kan stadig
ses i dag.
I 1950’erne gik debatten højt om, hvorvidt der skulle bygges
en dæmning over Virksund til erstatning for færgen for at få en bedre og hurtigere
vejforbindelse mellem Hobro og Skive. Landmænd, handelsmænd og fiskere så
forskelligt på denne idé. Landmændene så fordele i etableringen af en dæmning
med sluse, så deres jorder ikke blev oversvømmet
af saltvand ved de kraftige nord- og vestenstorme. Fiskerne derimod frygtede at
en dæmning ville ødelægge fiskeriet i Hjarbæk Fjord.
Det blev efter megen diskussion besluttet at bygge en
dæmning. I 1963 blev arbejdet påbegyndt, og den 9. august 1966 blev dæmningen
indviet.
Allerede inden dæmningen var færdig, oplevede de lokale
fiskere de sørgelige konsekvenser. Saltindholdet i Hjarbæk Fjord faldt fra ca.
20% og til under 6%, hvilket betød at sild, skrubber, ål og ørreder døde og
flød rundt i fjorden samtidig med at vandplanterne gik i forrådnelse.
I begyndelsen af 1970’erne konstaterede man en meget høj
tilførsel af kvælstof og fosfor. Det betød, at der næsten ingen fisk var
tilbage i fjorden, at vandet blev plumret, og at hele den sydligste del af
fjorden i perioder blev udsat for en massiv myggeplage.
Igennem de næste mange år diskuterede man derfor, om
sluseportene skulle åbnes, så der kunne ske en udskiftning af vandet, og
saltindholdet i vandet samtidig kunne blive øget. Viborg Amtsråd besluttede i
1986, at portene skulle stå permanent åbne, så fjorden kunne genskabes. Men
først efter yderligere næsten 5 år, bl.a. på grund af opførslen af kystsikring
af lavtliggende engarealer, blev sluserne åbnet - nemlig den 20/4 1991 - og
siden har de været åbne.
læs folderen - Færgefart ved Sundstrup